Views: 118241917 words9,6 min read

El significat dels colors – aplicació al branding

La psicologia del color és la branca de la psicologia que estudia els efectes dels colors en la conducta i la percepció dels humans.

Estudis indiquen que cada color té la seva pròpia capacitat de transmetre una determinada emoció. Vol dir això que el color transmet les mateixes emocions a tothom? La resposta és no.

Molts d’ells poden despertar diferents sentiments segons qui els percep, en molts casos aquestes diferencies es deuen al significat del color dins de les diferents cultures.

Sabies que alguns colors poden calmar-te i relaxar-te i d’altres poden arribar a irritar-te o provocar sensacions de nerviosisme o frustració?

Els colors en el màrqueting

En el camp del màrqueting conèixer aquests sentiments és essencial. Els colors de qualsevol identitat corporativa han d’anar lligats a la percepció dels nostres potencials clients i als valors que vol transmetre la nostra marca.

Us donem un exemple per que pugueu aclarir aquest tema:

Si la nostra empresa es tracta d’una empresa tecnològica, possiblement el nostre públic sigui seriós, d’una determinada edat, etc. Si per contra la nostra empresa és una botiga de joguines, el nostre públic són els nens (i els pares d’aquests), es tracta d’una empresa juvenil, sovint amb valors amistosos i de diversió. Aquests dos perfils de públic fan que a l’hora d’escollir el branding ho treballem de forma molt diferent i molt possiblement no utilitzem els mateixos colors o combinació d’ells.

Així doncs, en aquesta entrada us deixem una petita guia de les característiques de cada color. Podreu conèixer el significat que aporten els colors a diferents punts del planeta, veure exemples d’us del color en empreses existents i us donarem consells d’utilització.

BLANC

El blanc és un color acromàtic i el seu nivell d’obscuritat és nul, sovint el podem catalogar com a un valor. Es forma pel reflex de tota la resta de colors. 

El seu significat és llum, puresa, innocència, tranquil·litat i igualtat. Ara bé, per temes religiosos i de creença temes com la mort són vistos d’una forma totalment oposada.

Al món occidental, la mort està associada a la contaminació y a la tristesa, en altres cultures la mort no és més que un pas per començar una nova vida millor i pura. Per aquesta senzilla raó, en molts països orientals i africans el color de la mort també és el blanc.

A nivell artístic i publicitari, el blanc es pot associar a la higiene, a la frescor, al minimalisme i a la simplicitat.

Un clar exemple d’aplicació del blanc com a marca és Apple, amb versió més actual anomenada Chrome de la seva coneguda poma mossegada. 

Respecte al seu ús, el blanc és un color totalment atemporal, no passa mai de moda. És neutre i com a tal es pot  combinar amb qualsevol altre color. Si la teva empresa és tecnològica, de decoració moderna, d’arquitectura o de la branca de la salut podria ser una gran opció.

A continuació un possible exemple del seu ús:

GROC

El groc és el color més visible per l’ull humà i també el més detectable a llarga distància. És un dels tres colors primaris, no resulta de cap barreja d’altres. 

Se li atribueixen infinitat de significats, alguns d’ells força oposats: és diversió, intel·ligència i joventut, optimisme, creativitat, amabilitat, energia i força. A la vegada també representa a la traïció, l’enveja i la mentida.

Al món oriental el groc és un color sagrat i representa l’honor, la terra i la masculinitat.

Sabies que…?

Al 1.400 a Hamburg s’utilitzaven mocadors grocs per assenyalar les prostitutes i els heretges. Les embarcacions utilitzaven banderes grogues quan estaven infectats de la pesta.

El groc és un dels colors que augmenten l’energia corporal, sovint i per aquest motiu, pot provocar nerviosisme i irritabilitat.

A nivell publicitari és un color despreocupat, experts recomanen no utilitzar-lo en productes de luxe.

Exemples molt coneguts que utilitzen el groc a la seva identitat corporativa són: Mc Donald’s, BIC (bolígrafs), Lois, Nikon, Pans & Company, National Geografic,…

Respecte al seu ús, està especialment indicat per a negocis relacionats amb activitats infantils, empreses d’esport o negocis de menjar ràpid.

A continuació un possible exemple del seu ús:

TARONJA

El taronja està format per dos colors primaris en diferents proporcions, el magenta i el groc. Igual que aquest últim, es tracta d’un color brillant, d’alta visibilitat; sovint s’utilitza en senyals de precaució.

Els principals significats que aporta són creativitat, modernitat i optimisme. Se’l coneix per ser el color de l’acció, per aquest motiu és tan habitual trobar-lo relacionat amb contingut juvenil. Alhora, inspira confiança i vitalitat.

En terres orientals el taronja és altament valorat, és el balanç de perfecció i poder i prové del seu preuat safrà (el tint més car als seus països i amb el qual tenyien les robes sagrades).

Sabies que…?

A l’antic Egipte el pigment taronja s’extreia d’un mineral anomenat realgar i s’emprava per pintar les tombes. El realgar és un sulfur d’arsènic natural altament tòxic i que en l’antiguitat s’utilitzava per enverinar serps.

Les empreses JBL, Nickelodeon, Orange i EasyJet són exemples clars de l’ús del taronja.

Els sectors empresarials més adients per fer ús d’aquesta tonalitat són l’infantil i adolescent, l’alimentari i el mèdic.

VERMELL

Actualment es coneixen més de 100 tonalitats de vermell. És un dels colors que més fàcilment detecta l’ull humà en el nostre dia a dia, per això, normalment s’utilitza per captar l’atenció.

El vermell, a part de ser el color de la passió i l’amor, està associat a l’energia, el coratge i la valentia.

Una aplicació molt comuna són les ofertes i les compres impulsives, té la capacitat d’elevar la pressió sanguínia i crea un sentiment d’urgència.

Culturalment, destaca el sentiment de prosperitat i bona fortuna que li atorguen a l’Orient.

Sabies que…?

Es creu que el vermell en combinació amb el groc provoca gana. T’has fixat que moltes cadenes de menjar els utilitzen dins la seva imatge corporativa?

Empreses que utilitzen el vermell són Carrefour, Coca-Cola, Nestlé, Kellog’s, Toshiba i Mc Donald’s.

Els sectors més adients per aquesta tonalitat són l’alimentari, el d’automoció, el tecnològic i l’esportiu.

ROSA

El rosa és el color per excel·lència de la feminitat, tot i que estudis indiquen que menys d’un 5% de la població femenina el reconeix com a color preferit.

De forma habitual les persones que es decanten cap a aquest color tenen més de 50 anys.

Emocionalment, i segons amb quin color es combini, pot provocar diferents reaccions.

El rosa associat al blanc o a colors pàl·lids evoca innocència, romanticisme i delicadesa, per contra, quan se’l combina amb negre o colors foscos transmet erotisme i seducció.

Sabies que…?

Al Japó, el rosa és el color de la primavera.

Exemples d’empreses que l’utilitzen són: Barbie, Victoria’s Secret, Cosmopolitan i Hello Kitty.

Les empreses més adients per utilitzar el rosa són les de moda, cosmètics, estètica i infantils.

LILA

Hom diu que si t’agrada el color lila, tendeixes a ser una persona sensible i observadora.

El lila té un munt de significats i tot i que la majoria d’ells són positius, com el poder, la dignitat, la saviesa o el luxe, també pot arribar a transmetre arrogància o introversió.

És el color del misteri i l’espiritualitat.

Sabies que…?

Molts artistes s’envolten de lila per fer fluir la seva creativitat.

Empreses que utilitzen el lila són: Milka, Renge, Benq o Cabify

S’aconsella el seu ús en empreses de tecnologia i finances.

BLAU

Universalment, el blau és el color preferit de més persones, acaparant multitud de tonalitats. Estudis han demostrat que té la capacitat d’estimular el pensament i millorar la productivitat.

Dins la seva llista de connotacions emocionals podem destacar la frescor, la credibilitat, la confiança, la llibertat, la seguretat, la paciència i la pau.

A escala cultural trobem el blau com a símbol d’immortalitat a Orient i com a protecció del diable a Egipte.

Sabies que…?

Els gossos perceben una escala cromàtica basada en el blau i el groc.

Algunes empreses que fan ús del blau com a color corporatiu són: HP, Nivea, IBM, Gillette, Twitter i BBVA.

El blau és un color indicat per empreses de tecnologia, de ciència, de finances i de salut, també és indicat pel comerç de productes masculins.

Per contra està desaconsellat en empreses alimentàries perquè es considera un supressor de la gana.

VERD

El verd tot i estar catalogat com a color fred junt amb el blau i el lila, té tonalitats plenes de vida.

És un color que evoca a la calma, la naturalesa, el creixement i la renovació.

Quan veus una cosa verda a la natura saps que està viva oi?

Estudis indiquen que pràcticament totes les persones que prefereixen el verd a les seves vides comparteixen una qualitat: l’amabilitat.

Culturalment, sorprenen els seus significats contraris.

Mentre a Occident és símbol d’esperança i bona sort, a llocs com Indonèsia és un color prohibit. Al nord d’Àfrica, la cultura del narcotràfic es vincula a aquest color.

Sabies que…?

Durant el dia de Sant Patrici molts territoris catòlics del planeta es vesteixen de verd. Us estareu preguntant la relació d’aquest Sant Irlandès amb el verd. Doncs es creu que és per qüestions històriques. Durant la guerra d’independència d’Irlanda del Regne Unit, cap a finals del s.XIX, el color utilitzat per l’exèrcit britànic era el vermell. Segurament les tropes irlandeses van escollir el color més antagònic, el verd, per representar-se.

Algunes empreses que utilitzen el verd són: Starbucks, Spotify, Carlsberg, Nvidia i BP.

El verd és popular en sectors d’energia, finances, medi-ambient, salut i ecologia; per contra, no s’adequa al sector de la moda i de l’automoció.

NEGRE

La foscor més absoluta, el buit. El negre està envoltat d’una aura de misteri i secret.

És un color sofisticat i seriós, per aquest motiu se li atribueixen connotacions d’elegància i luxe.

Pel fet de ser un color neutre sovint es combina amb qualsevol altre, sense competir-hi i generant bonics contrastos.

La seva formalitat en el disseny contrasta amb els diversos significats negatius que se li atribueixen com la por o el pessimisme.

Sabies que…?

A les tribus Massai el negre s’associa als núvols de pluja i per ells significa prosperitat.

Els càtars feien servir el negre com a símbol de perfecció.

Empreses com Chanel, Nike, Sony o Cartoon Network utilitzen el negre en la seva imatge corporativa.

És molt recomanable utilitzar-lo en empreses de moda, tecnologia i automoció.

Editada: 22 Gener 2022

POSTS RELACIONATS:

EL CONTINGUT DEL BLOG:

Al nostre blog podràs obtenir informacions del món digital i de l’àmbit del disseny. Mitjançant breus publicacions temàtiques intentarem dia a dia solucionar possibles dubtes que et sorgeixin alhora de gestionar els teus projectes i crear contingut. Si necessites un aprenentatge més extens pots contactar-nos per realitzar formacions a mida!

MÉS INFORMACIÓ
MÉS INFORMACIÓ

XARXES SOCIALS

La psicologia del color és la branca de la psicologia que estudia els efectes dels colors en la conducta i la percepció dels humans.

Estudis indiquen que cada color té la seva pròpia capacitat de transmetre una determinada emoció. Vol dir això que el color transmet les mateixes emocions a tothom? La resposta és no.

Molts d’ells poden despertar diferents sentiments segons qui els percep, en molts casos aquestes diferencies es deuen al significat del color dins de les diferents cultures.

Sabies que alguns colors poden calmar-te i relaxar-te i d’altres poden arribar a irritar-te o provocar sensacions de nerviosisme o frustració?

Els colors en el màrqueting

En el camp del màrqueting conèixer aquests sentiments és essencial. Els colors de qualsevol identitat corporativa han d’anar lligats a la percepció dels nostres potencials clients i als valors que vol transmetre la nostra marca.

Us donem un exemple per que pugueu aclarir aquest tema:

Si la nostra empresa es tracta d’una empresa tecnològica, possiblement el nostre públic sigui seriós, d’una determinada edat, etc. Si per contra la nostra empresa és una botiga de joguines, el nostre públic són els nens (i els pares d’aquests), es tracta d’una empresa juvenil, sovint amb valors amistosos i de diversió. Aquests dos perfils de públic fan que a l’hora d’escollir el branding ho treballem de forma molt diferent i molt possiblement no utilitzem els mateixos colors o combinació d’ells.

Així doncs, en aquesta entrada us deixem una petita guia de les característiques de cada color. Podreu conèixer el significat que aporten els colors a diferents punts del planeta, veure exemples d’us del color en empreses existents i us donarem consells d’utilització.

BLANC

El blanc és un color acromàtic i el seu nivell d’obscuritat és nul, sovint el podem catalogar com a un valor. Es forma pel reflex de tota la resta de colors. 

El seu significat és llum, puresa, innocència, tranquil·litat i igualtat. Ara bé, per temes religiosos i de creença temes com la mort són vistos d’una forma totalment oposada.

Al món occidental, la mort està associada a la contaminació y a la tristesa, en altres cultures la mort no és més que un pas per començar una nova vida millor i pura. Per aquesta senzilla raó, en molts països orientals i africans el color de la mort també és el blanc.

A nivell artístic i publicitari, el blanc es pot associar a la higiene, a la frescor, al minimalisme i a la simplicitat.

Un clar exemple d’aplicació del blanc com a marca és Apple, amb versió més actual anomenada Chrome de la seva coneguda poma mossegada. 

Respecte al seu ús, el blanc és un color totalment atemporal, no passa mai de moda. És neutre i com a tal es pot  combinar amb qualsevol altre color. Si la teva empresa és tecnològica, de decoració moderna, d’arquitectura o de la branca de la salut podria ser una gran opció.

A continuació un possible exemple del seu ús:

GROC

El groc és el color més visible per l’ull humà i també el més detectable a llarga distància. És un dels tres colors primaris, no resulta de cap barreja d’altres. 

Se li atribueixen infinitat de significats, alguns d’ells força oposats: és diversió, intel·ligència i joventut, optimisme, creativitat, amabilitat, energia i força. A la vegada també representa a la traïció, l’enveja i la mentida.

Al món oriental el groc és un color sagrat i representa l’honor, la terra i la masculinitat.

Sabies que…?

Al 1.400 a Hamburg s’utilitzaven mocadors grocs per assenyalar les prostitutes i els heretges. Les embarcacions utilitzaven banderes grogues quan estaven infectats de la pesta.

El groc és un dels colors que augmenten l’energia corporal, sovint i per aquest motiu, pot provocar nerviosisme i irritabilitat.

A nivell publicitari és un color despreocupat, experts recomanen no utilitzar-lo en productes de luxe.

Exemples molt coneguts que utilitzen el groc a la seva identitat corporativa són: Mc Donald’s, BIC (bolígrafs), Lois, Nikon, Pans & Company, National Geografic,…

Respecte al seu ús, està especialment indicat per a negocis relacionats amb activitats infantils, empreses d’esport o negocis de menjar ràpid.

A continuació un possible exemple del seu ús:

TARONJA

El taronja està format per dos colors primaris en diferents proporcions, el magenta i el groc. Igual que aquest últim, es tracta d’un color brillant, d’alta visibilitat; sovint s’utilitza en senyals de precaució.

Els principals significats que aporta són creativitat, modernitat i optimisme. Se’l coneix per ser el color de l’acció, per aquest motiu és tan habitual trobar-lo relacionat amb contingut juvenil. Alhora, inspira confiança i vitalitat.

En terres orientals el taronja és altament valorat, és el balanç de perfecció i poder i prové del seu preuat safrà (el tint més car als seus països i amb el qual tenyien les robes sagrades).

Sabies que…?

A l’antic Egipte el pigment taronja s’extreia d’un mineral anomenat realgar i s’emprava per pintar les tombes. El realgar és un sulfur d’arsènic natural altament tòxic i que en l’antiguitat s’utilitzava per enverinar serps.

Les empreses JBL, Nickelodeon, Orange i EasyJet són exemples clars de l’ús del taronja.

Els sectors empresarials més adients per fer ús d’aquesta tonalitat són l’infantil i adolescent, l’alimentari i el mèdic.

VERMELL

Actualment es coneixen més de 100 tonalitats de vermell. És un dels colors que més fàcilment detecta l’ull humà en el nostre dia a dia, per això, normalment s’utilitza per captar l’atenció.

El vermell, a part de ser el color de la passió i l’amor, està associat a l’energia, el coratge i la valentia.

Una aplicació molt comuna són les ofertes i les compres impulsives, té la capacitat d’elevar la pressió sanguínia i crea un sentiment d’urgència.

Culturalment, destaca el sentiment de prosperitat i bona fortuna que li atorguen a l’Orient.

Sabies que…?

Es creu que el vermell en combinació amb el groc provoca gana. T’has fixat que moltes cadenes de menjar els utilitzen dins la seva imatge corporativa?

Empreses que utilitzen el vermell són Carrefour, Coca-Cola, Nestlé, Kellog’s, Toshiba i Mc Donald’s.

Els sectors més adients per aquesta tonalitat són l’alimentari, el d’automoció, el tecnològic i l’esportiu.

ROSA

El rosa és el color per excel·lència de la feminitat, tot i que estudis indiquen que menys d’un 5% de la població femenina el reconeix com a color preferit.

De forma habitual les persones que es decanten cap a aquest color tenen més de 50 anys.

Emocionalment, i segons amb quin color es combini, pot provocar diferents reaccions.

El rosa associat al blanc o a colors pàl·lids evoca innocència, romanticisme i delicadesa, per contra, quan se’l combina amb negre o colors foscos transmet erotisme i seducció.

Sabies que…?

Al Japó, el rosa és el color de la primavera.

Exemples d’empreses que l’utilitzen són: Barbie, Victoria’s Secret, Cosmopolitan i Hello Kitty.

Les empreses més adients per utilitzar el rosa són les de moda, cosmètics, estètica i infantils.

LILA

Hom diu que si t’agrada el color lila, tendeixes a ser una persona sensible i observadora.

El lila té un munt de significats i tot i que la majoria d’ells són positius, com el poder, la dignitat, la saviesa o el luxe, també pot arribar a transmetre arrogància o introversió.

És el color del misteri i l’espiritualitat.

Sabies que…?

Molts artistes s’envolten de lila per fer fluir la seva creativitat.

Empreses que utilitzen el lila són: Milka, Renge, Benq o Cabify

S’aconsella el seu ús en empreses de tecnologia i finances.

BLAU

Universalment, el blau és el color preferit de més persones, acaparant multitud de tonalitats. Estudis han demostrat que té la capacitat d’estimular el pensament i millorar la productivitat.

Dins la seva llista de connotacions emocionals podem destacar la frescor, la credibilitat, la confiança, la llibertat, la seguretat, la paciència i la pau.

A escala cultural trobem el blau com a símbol d’immortalitat a Orient i com a protecció del diable a Egipte.

Sabies que…?

Els gossos perceben una escala cromàtica basada en el blau i el groc.

Algunes empreses que fan ús del blau com a color corporatiu són: HP, Nivea, IBM, Gillette, Twitter i BBVA.

El blau és un color indicat per empreses de tecnologia, de ciència, de finances i de salut, també és indicat pel comerç de productes masculins.

Per contra està desaconsellat en empreses alimentàries perquè es considera un supressor de la gana.

VERD

El verd tot i estar catalogat com a color fred junt amb el blau i el lila, té tonalitats plenes de vida.

És un color que evoca a la calma, la naturalesa, el creixement i la renovació.

Quan veus una cosa verda a la natura saps que està viva oi?

Estudis indiquen que pràcticament totes les persones que prefereixen el verd a les seves vides comparteixen una qualitat: l’amabilitat.

Culturalment, sorprenen els seus significats contraris.

Mentre a Occident és símbol d’esperança i bona sort, a llocs com Indonèsia és un color prohibit. Al nord d’Àfrica, la cultura del narcotràfic es vincula a aquest color.

Sabies que…?

Durant el dia de Sant Patrici molts territoris catòlics del planeta es vesteixen de verd. Us estareu preguntant la relació d’aquest Sant Irlandès amb el verd. Doncs es creu que és per qüestions històriques. Durant la guerra d’independència d’Irlanda del Regne Unit, cap a finals del s.XIX, el color utilitzat per l’exèrcit britànic era el vermell. Segurament les tropes irlandeses van escollir el color més antagònic, el verd, per representar-se.

Algunes empreses que utilitzen el verd són: Starbucks, Spotify, Carlsberg, Nvidia i BP.

El verd és popular en sectors d’energia, finances, medi-ambient, salut i ecologia; per contra, no s’adequa al sector de la moda i de l’automoció.

NEGRE

La foscor més absoluta, el buit. El negre està envoltat d’una aura de misteri i secret.

És un color sofisticat i seriós, per aquest motiu se li atribueixen connotacions d’elegància i luxe.

Pel fet de ser un color neutre sovint es combina amb qualsevol altre, sense competir-hi i generant bonics contrastos.

La seva formalitat en el disseny contrasta amb els diversos significats negatius que se li atribueixen com la por o el pessimisme.

Sabies que…?

A les tribus Massai el negre s’associa als núvols de pluja i per ells significa prosperitat.

Els càtars feien servir el negre com a símbol de perfecció.

Empreses com Chanel, Nike, Sony o Cartoon Network utilitzen el negre en la seva imatge corporativa.

És molt recomanable utilitzar-lo en empreses de moda, tecnologia i automoció.

Editada: 22 Gener 2022

POSTS RELACIONATS:

  • Concepte de packaging i classificació

    Views: 115252,6 min read
  • Tipus d’Isotips i exemples coneguts

    Views: 114952,2 min read
  • Tipus de logotips. Quin he d’escollir?

    Views: 114871,6 min read
  • Tipus de branding. Escull una estratègia

    Views: 115403,5 min read
  • Branding, significat i importancia

    Views: 114821,3 min read
  • Importancia del manteniment web

    Views: 115445,6 min read
EL CONTINGUT DEL BLOG:

Al nostre blog podràs obtenir informacions del món digital i de l’àmbit del disseny. Mitjançant breus publicacions temàtiques intentarem dia a dia solucionar possibles dubtes que et sorgeixin alhora de gestionar els teus projectes i crear contingut. Si necessites un aprenentatge més extens pots contactar-nos per realitzar formacions a mida!

MÉS INFORMACIÓ ▶
MÉS INFORMACIÓ ▶

XARXES SOCIALS