En la seva traducció més estricta: carta de notícies!

Comencem sense embuts, en aquest post us explicarem què són i perquè serveixen les newsletters.

És bo que les facis servir? Les hauries d’incloure dins la teva estratègia de màrqueting?

Si per tu, la paraula «newsletter» no existeix o et sona a marcià, aquesta és la teva publicació!

Què són les newsletters?

El misteri es resol per si sol…

Aquesta paraula està formada per les paraules «news» i «letters», que es tradueixen al català com a notícies i cartes respectivament. En definitiva, carta de notícies, tot i que sona bastant millor en el seu idioma original.

Doncs bé, una newsletter és una publicació informativa que arriba periòdicament al subscriptor d’una marca. I diem subscriptor perquè l’usuari ha d’haver donat el seu consentiment per rebre-la (aclarirem aquest tema més endavant).

newsletter

Com s’envien i reben?

De forma habitual les newsletters s’envien a la bústia de correu electrònic del subscriptor, forma part, així doncs, del tan extens grup del mailing (un altre fantàstic terme anglès que es mereix un post exclusiu). 

De fet, segur que si navegues sovint per internet, en alguna de les teves bústies electròniques t’ha arribat una newsletter. Pot ser perquè t’has subscrit de forma voluntària a una marca o perquè de forma involuntària t’has oblidat de revisar els ticks al moment de completar un formulari, com el de contacte o el de compra en una botiga online.

Sí, a tots se’ns escapa en algun moment que el feix de lletra petita que acompanya els formularis és alguna cosa més que lletra.

Quins continguts contenen?

Els continguts que pot acaparar un document d’aquest tipus poden ser molt variats:

  • Informacions de la marca/empresa: novetats, productes agregats recentment, informació de serveis, informació de l’equip, etc.
  • Informacions del sector i notícies
  • Promocions
  • Esdeveniments
  • Entreteniments tematitzats
  • Etc.

Això només són idees, però el contingut s’ha d’adaptar als objectius que es pretenen assolir amb el seu enviament.

Per a què serveixen?

Una newsletter pot tenir múltiples objectius.

1

Fidelitzar els teus clients i estrènyer vincles:

Sens dubte, aquest hauria de ser sempre el motiu principal. Quan redactes una newsletter de forma personal i propera estàs més a prop del teu objectiu, que el client et consideri un «amic» o persona propera, deixaran de pensar en la teva empresa per pensar en tu.

Alhora, quan algú es subscriu al teu newsletter de forma expressa és perquè li agrada el teu contingut, si treballes la vostra relació, conseguiràs que es converteixi en fan de la teva marca.

2

Generar trànsit a la web o a les xarxes socials:

Afegint enllaços a la teva newsletter podràs aconseguir que els subscriptors visitin la teva web o els teus perfils de forma recurrent i els podràs mostrar infinitat de contingut de valor.

3

Vendre els teus serveis o productes:

Encara que no és el motiu principal de les newsletters, si que és habitual donar informacions comercials. En podria ser un clar exemple presentar nous productes o serveis de la teva marca.

4

Enfortir la marca

Qualsevol tipus de comunicació seguint els teus valors de la marca fa que aquesta aconsegueixi més repercussió sobre els seus seguidors. La newsletter és una forma més de distribuir el contingut.

Avantatges i inconvenients de les newsletters

Avantatges

1.Generes confiança davant dels teus clients/suscriptors

2.És un mètode econòmic

3.Obtens un gran ROI (retorn de la inversió)

Inconvenients

1.Si disposes de més de 2.000 seguidors hauràs de pagar una versió premium de les principals plataformes de mailing.

2.Pot ser que el teu correu es consideri SPAM si no l’elabores de forma correcta.

3.Consumeix un temps molt preuat a l’hora d’elaborar el contingut.

Com pots captar els teus seguidors?

Per ara s’utilitzen dos grans mètodes per aconseguir que els lectors de la teva web es converteixin en subscriptors, són els següents:

1.-Formularis

Incorpora’n en zones visibles de la teva pàgina web. Recorda no demanar gaires dades al lector ja que l’única informació que en necessites és el correu electrònic i normalment la gent no té gaires ganes d’escriure ni donar dades de forma gratuïta.

2.-Incentius, content upgrades i landing pages

Pots oferir recursos gratuïts a canvi que el lector et cedeixi el correu, moltes vegades aquests recursos es distribueixen mitjançant les landing pages. Per si no saps que són, ben aviat tindràs un nou post disponible al nostre blog on ho explicarem.

Altres mètodes podrien ser: demanar el correu per accedir a extensions del contingut d’un tema del teu blog (content upgrades), demanar el correu per aconseguir un cupó de descompte a la teva botiga online, demanar el correu per descarregar catàlegs de la marca online.

Tingues en compte que a la teva política de privadesa has d’esmentar que la teva empresa es reserva el dret d’enviar contingut comercial i promocional a les persones que hagin donat el consentiment per a l’ús de les seves dades.

Com no fer-ho? Mitjançant anuncis i pop ups.
Bé, teòricament sí que ho pots fer però la finalitat d’aquests és forçar/incidir les persones que consumeixin el que estan promocionant. Actualment, la gent el que vol és sentir-se lliure de triar.
Un altre motiu és que moltes persones ometen totalment de la seva vista els anuncis i pop ups quan consumeixen contingut digital ja que els consideren molestos. Així que, o ets un crack de la publicitat i saps captar l’atenció del teu subscriptor en 2 segons de vídeo o 1 frase, o millor utilitza un altre mètode més familiar pel teu lector.

L’importància d’una base de dades

En una botiga/empresa física el més important són els clients que accedeixen al local i els venedors procuren aconseguir que la gent repeteixi pel seu tracte. Al món digital, a part dels clients que ens contacten per comprar o contractar els nostres serveis, hi ha tota una llista de persones que el que fan és ser difusors de la nostra marca. Pot ser que no comprin mai però si ens esmenten durant el seu dia a dia és més que suficient.
Per tant, tots els subscriptors són la tercera cama del nostre negoci.
I com aconseguim que la nostra base de dades de subscriptors sigui el més digna possible?
És simple:
-Amb contingut de valor dia a dia
-Oferint-los contingut extra per mostrar-nos el seu interès.

Posem un exemple:
Imaginem que hem creat una base de dades amb el correu de subscriptors i la data en què s’han subscrit. Passat el primer any de subscripció, per què no enviar-los un cupó de descompte per agrair-los el seu any de confiança?
Tots hi guanyem: ells guanyen un cupó i nosaltres guanyem una possible venda i la confiança del subscriptor!

I fins aquí la primera part del contingut de newsletter. Ben aviat en publicarem una segona part per tal que et puguis convertir en un crack d’aquesta eina de màrqueting. No perdis pistonada!!!

Editada: 4 Gener 2022